Jak zachęcić dziecko do rehabilitacji słuchowej?
Nie warto zmuszać
Otóż słowem klucz jest tutaj ZACHĘCIĆ. Należy pamiętać, że nie można zmuszać dziecka do rehabilitacji i ćwiczeń, ponieważ wywoła to zupełnie odwrotny skutek. Lepiej jest odczekać trudny moment, niż siłą i złością zmuszać dziecko do pracy. Nie tędy droga.
Dzieci z wadą słuchu mają już „wiele na głowie”
Pamiętajmy, że dzieci z niedosłuchem są przede wszystkim dziećmi. I tak ich dzieciństwo różni się zwykle od dzieciństwa słyszących dzieci. Częste wyjazdy na zajęcia, samo pilnowanie procesorów, aparatów słuchowych, brak poczucia komfortu słyszenia przez cały czas to tylko niektóre z sytuacji, z którymi ten mały człowiek musi się na co dzień zmagać. Dokładając mu obowiązków, które nie sprawiają przyjemności może spowodować lawinę nieszczęść. Niechęć do zdobywania nowych umiejętności, niechęć do noszenia procesorów/aparatów, brak poczucia własnej wartości, rozwój kompleksów etc.
Wspieraj i podążaj za dzieckiem
Dobrym pomysłem jest podążanie za dzieckiem. Zejście do jego poziomu i wykorzystanie interesujących na dany moment zwyczajów dziecka. Wspieranie go w codziennym funkcjonowaniu, bycie obok i pomoc w jego rozwoju (niewyręczanie dziecka, tylko wspieranie samodzielności) są najlepszymi okazjami do wdrożenia rehabilitacji.
Młodszym dzieciom warto zaproponować zabawy w ruchu
Jeśli nasze dziecko jest jeszcze malutkie i powoli wchodzi w etap zdobywania umiejętności motorycznych, błędem by było zmuszanie go do ćwiczeń stolikowych, gdzie ruch jest całkowicie ograniczony. Pamiętajmy, że synchroniczny rozwój wszystkich funkcji u dziecka wpływa także na rozwój mowy.
Warto wtedy zaproponować zabawy edukacyjne w ruchu. Czy to będzie naśladowanie zwierzątek (zamiast pokazywania ich na obrazu, obrazek może być oczywiście elementem wspierającym, dodatkowym), chodzenie za samochodzikami, które wydają charakterystyczne odgłosy, zabawy z piłką BAM BAM, doświadczane przyrody na świeżym powietrzu, pokazywanie i nazywanie dziecku świata, a także wszelkie zabawy i ćwiczenia z muzyką - to wszystko może być świetnym stymulatorem dziecka do pracy.
Starsze dzieci podążą za zadaniami związanymi z ich zainteresowaniami
Starszakom warto przygotować zadania związane z ich kierunkiem zainteresowań, czy będą to księżniczki, auta, kosmos, czy zwierzątka tak skonstruowane ćwiczenia będą dla dziecka dodatkową zachętą. Ważna jest także rozmowa z logopedą i podpowiedzenie, na jakim etapie jest właśnie nasze dziecko.
Urozmaicaj ćwiczenia
Wykorzystanie zwykłej wody będzie dla dziecka dodatkową atrakcją. Zarówno ćwiczone słowa, cyfry, wyrazy, głoski, sylaby, możemy zanurzać w wodzie, łowić, dmuchać na papierowych statkach. To wszystko sprawi, że forma zajęć nie będzie nudna i monotonna.
Dobrą zachętą jest także zabawa w ćwiczenie lalek, misiów i innych stworzeń. Jeśli nasze dziecko nie chce ćwiczyć, to może poćwiczą za niego postacie z bajek ? Taka zabawa może sprawić, że dziecko chętniej wejdzie z nami w dialog. A wszelkie pomyłki nie będą przypisywane jemu tylko wymyślonym postaciom.
Nie używaj tych słów
Ponadto nadużywanie słowa POWTÓRZ lub słowa NIE działa na dziecko demotywująco. Lepiej stosować pochwałę i zadawać pytania, tak by mimowolnie skłonić dziecko do rozmowy.
Zaskakuj, zachęcaj
Warto dodawać elementy zaskakujące, zmieniać mimikę twarzy, ton głosu np. czytając opowiadania, czasem wystarczy założyć kolorowy pompon na nos i już uwaga dziecka jest skierowana na twarz rozmówcy. A kontakt wzrokowy to klucz do sukcesu. Różne takie dodatkowe atrybuty działają na dziecko zachęcająco.
Poproś dziecko o pomoc
Zachęcającą interakcją jest często pokazanie dziecku, że sami mamy z czymś trudność, a ono na przykład może nam pomóc otwierając pudełko, zdmuchując piórka, dokładając prawidłowy element układanki itd.
Dzieci z wadą słuchu, z aparatami czy implantami słuchowym powinny być rehabilitowane. Warto poświęcić im czas, aby wesprzeć ich rozwój. Wybranie i dopasowanie metod zachęcających Twoje dziecko do rehabilitacji ułatwi codzienne funkcjonalnie.