Wskazówki jak postępować z dzieckiem z wadą słuchu
JAK POSTĘPOWAĆ Z DZIECKIEM Z WADĄ SŁUCHU, CZYLI KILKA PRAKTYCZNYCH WSKAZÓWEK DLA RODZICÓW, NAUCZYCIELI, TERAPEUTÓW I OTOCZENIA.
Zdarza się, że w społeczeństwie wciąż panuje mylne przekonanie które mówi o tym, że dziecko czy nawet osoba dorosła zaimplantowana słyszy i nie potrzebuje specjalnego traktowania. Niestety to nie jest taka prosta sprawa. Owszem, dzięki implantom słuchowym osoby, które urodziły się z głębokim niedosłuchem mają możliwość słyszenia i prawidłowego rozwoju, jednak należy pamiętać że implant ślimakowy jest tylko protezą słuchu i nigdy z dziecka, które urodziło się z wadą słuchu nie zrobimy osoby doskonale słyszącej. Pewnych barier spowodowanych niedosłuchem niestety nie przeskoczymy.
O czym zatem należy pamiętać mając styczność z taką osobą ?
Oto kilka praktycznych wskazówek.
-
Podczas rozmowy zachowaj kontakt wzrokowy i nie zasłaniaj dłonią ust. Nie stój tyłem, ani bokiem do swojego rozmówcy. Pamiętaj, że osoba z wadą słuchu często stara się wspomóc ruchem warg, a to co niedosłyszy czy nie zrozumie ma możliwość wyłapać z kontekstu rozmowy, wyrazu emocji, ekspresji. Wszystkie czynniki mają tu znaczenie.
-
Pewne słowa i wyrażania abstrakcyjne mogą być nie zrozumiałe dla osoby z wadą słuchu. Trzeba pamiętać o wyjaśnieniu niezrozumiałych zagadnień.
-
Rozmawiając z dzieckiem, czy z osobą dorosłą bez względu na to czy ma aparat słuchowy czy implant staraj się mówić spokojnie i bądź cierpliwy. W szybkim potoku słów pewne wiadomości mogą umknąć.
-
Nie strofuj dziecka z wadą słuchu i nie poprawiaj go publicznie za wady wymowy. Tym sposobem odbierasz mu odwagę i osiągniesz odwrotny efekt.
-
Rozmawiając z dzieckiem mów do niego zachowując poprawne formy wypowiedzi. Pamiętaj, że dziecko uczy się mówić ze słuchu, a z Twoich wypowiedzi czerpie swoje wzorce.
-
W szkole postaraj się maksymalnie wyciszyć salę, stosując chociażby podkładki filcowe pod krzesła, aby nadmierny hałas nie rozpraszał dziecka z wadą słuchu.
-
Pamiętaj także, że nadmierny hałas otoczenia utrudnia zrozumienie mowy osobie niedosłyszącej.
-
W szkole dziecko z niedosłuchem powinno siedzieć w pierwszych ławkach, a nauczyciel musi pamiętać o tym aby jego twarz była dobrze widoczna, oświetlona a mowa wyraźna.
-
Nauczyciel, który pracuje z dzieckiem z wadą słuchu najważniejsze informacje powinien zapisać na tablicy, tak aby istotne wiadomości nie umknęły dziecku.
Te kilka wskazówek wprowadzonych do codziennego życia z osobą niedosłyszącą mają naprawdę ogromne znaczenie. Dlatego zapamiętaj i stosuj z powodzeniem !